علت یکجا فروشی در بازار مسکن چیست؟
واسطه های ملکی اعلام کردهاند، فروش یک جای ساختمان مسکونی همیشه سابقه داشته اما در این مقطع -پساجهش- حجم این فایلها از سمت سازنده های برند در برخی محلهها ، افزایش معنا دار پیدا کرده است. این حرکت سه پیام از آینده دارد :
این سازندهها که عمدتا در زمره سازندههای اصطلاحا «برند» و حرفهای در هر منطقه هستند و برای یکجا فروشی در بازار مسکن پیش قدم شدهاند، از آنجا که نسبت به آینده اقتصادی و ریسک متغیرهای غیراقتصادی اثرگذار بر بازار نگرانیهایی دارند، تصمیم به فروش یکجا گرفتهاند.
فروشنده شدن تعدادی از سازنده ها به صورت یکجا، منعکس کننده این واقعیت است که انتظارات کاهشی در میان سازنده ها وجود دارد و این یعنی هنوز امید به اینکه کاهش قیمت مسکن در قالب فاز پساجهش ادامه پیدا کند، وجود دارد.
این سازندهها معتقدند در شرایط پساجهش اگر واحد های تکمیل شده را به صورت یک به یک عرضه کنند، آپارتمان آنها اصطلاحا «زخمی» می شود، به این معنا که تقاضای موثر برای واحد های نامرغوب تر در یک ساختمان، وجود نخواهد داشت.