اخذ دستور نقشه و جواز ساخت
راهنمای دستور نقشه تا اخذ جواز ساخت
راهنمای اخذ دستور نقشه اقدامی برای عملیات تخریب و نوسازی یک ملک با درخواست دستور نقشه در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری شروع می گردد و پس از آن در مراحل بعدی کار نقشه های معماری ، آزمایشات مکانیک خاک (برای ساختمان های بالای پنج طبقه) ، محاسبات سازه ، نقشه های تاسیساتی ، طراحی نما و … تهیه می شود تا صدور پروانه ساختمانی تکمیل گردد.
تیم ما با داشتن کارشناسان حرفه ای و ذی صلاح نظام مهندسی ساختمان این امر را به نحو احسن در کوتاه ترین زمان ممکن میسر می سازد تا کمکی به کارفرمایان و سازندگان محترم در امر نوسازی داشته باشیم.
نکته: اخذ دستور نقشه اولین گام در جهت ترسیم نقشه های اجرایی ساختمان می باشد که نیازمند رعایت تمام ضوابط شهرداری است.
مراحل اخذ دستور نقشه شامل چه مواردی است؟
مدارک لازم برای تشکیل پرونده جهت صدور دستور نقشه :
- 1. اصل و تصویر سند مالکیت
- 2. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین ( در صورت مراجعه وکیل ارائه اصل و تصویر مدارک شناسایی مالکین الزامی است.)
- 3. در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد، ارائه معرفی نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده ، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزلمی است.
- 4. در صورت مراجعه وکیل اصل و تصویر وکالت نامه، شناسنامه و کارت ملی وکیل الزامی است.
- 5. اصل و تصویر فیش نوسازی سال جاری ملک
- 6. در صورت فوت مالک ، اصل وتصویر گواهی انحصار وراثت همراه با شناسنامه و کارت ملی وراث الزامی است
- 7. نقشه 2000/1 وضع موجود که محل دقیق ملک توسط مالک یا وکیل قانونی ایشان بر روی آن مشخص شده است.
- 8. در املاک دارای اشکال خاص یا شیب های بسیار تند و یا بیش از 3000 متر مربع ، ارائه نقشه 2000/1 با تایید مهندس ذی صلاح الزامی است.
- 9. در صورتی که ملک فاقد ساختمان باشد ارائه نظریه کمیسیون ماده 12 و یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد 6و 8 قانون اراضی شهری الزامی است.
- 10. اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی می باشند.
- 11. ارائه فیش آب ، برق و گاز و تلفن
توجه : جهت درخواست های صدور پروانه حضور کلیه مالکین و یا وکیل قانونی ایشان الزامی است.
مرحله اول ( از تشکیل پرونده تا صدور دستور نقشه )
1- تشکیل پرونده :
کارشناس تشکیل پرونده دفتر موظف است پس از اخذ مدارک ، تایید صحت مدارک و تطبیق آنها، در خواست متقاضی را در سیستم ثبت نموده و رسید آن را که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت ،نام مامور بازدید می باشد ، تحویل متقاضی نماید.
2- بازدید :
مامور بازدید دفتر موظف است در زمان اعلامی از ملک مورد درخواست بازدید و گزارش خود را در سیستم ثبت نماید.
3- طرح تفصیلی برو کف :
نظریه طرح تفصیلی برو کف از منطقه به صورت سیستمی اخذ و پرونده الکترونیک به مرحله صدور دستور نقشه ارسال می گردد.
4- صدور دستور نقشه :
با تایید سیستمی رئیس صدور پروانه ،دستور نقشه در دفتر چاپ میگردد.
نمونه فرم دستور تهیه نقشه ساختمانی
مرحله دوم ( از ارائه نقشه های معماری تا صدور فیش عوارض )
1. رسید نقشه
هنگام تحویل نقشه های معماری به دفتر خدمات الکترونیک شهر، کارشناس دفتر موظف است کلیه مدارک ذیل را اخذ نموده و به متقاضی رسید تحویل نماید.
یک سری نقشه معماری ممهور به مهر و امضای مهندس معمار همراه با لوح فشرده حاوی فایل نقشه ها معماری (DWG)
گواهی تعهد مهندس معمار که در دفترخانه اسناد رسمی امضا ایشان و مالک تایید شده باشد همراه با تصویر پروانه اشتغال مهندس معمار .
2. بررسی و کنترل نقشه های معماری
کارشناس کنترل فنی دفتر ، نقشه های معماری را با ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان و ابعاد برو کف تطبیق داده و در صورت مغایرت موظف اند کلیه اشکالات نقشه را در سیستم ثبت و پرینت آن را به مالک برای اصلاح تحویل نمایند .
پس از تایید نقشه ، برگه تعهد مهندس معمار در سیستم ثبت و صلاحیت و ظرفیت ایشان کنترل میگردد.
3. اعلام عوارض
براساس اطلاعات پایه ملک مورد درخواست ، تعداد مالکین و بنای مورد درخواست در نقشه های تایید شده ،تسهیلات و …سیستم به صورت اتوماتیک عوارض صدور پروانه را محاسبه کرده و در دفتر چاپ میگردد ،همچنین مبلغ آن به صورت سیستمی برای اداره درآمد منطقه ارسال میگردد.همزمان از طریق پیامک به متقاضی اطلاع داده میشود تا نسبت به اخذ فرم از دفتر و مراجعه به منطقه جهت پرداخت آن اقدام نماید.
مرحله سوم ( تکمیل مدارک صدور و تحویل پروانه )
مدارک لازم برای تشکیل پرونده اخذ دستور نقشه :
پس از پرداخت عوارض متعلقه ، مدارک ذیل نیز باید توسط مالک ارائه شود:
- 1. چهار سری نقشه معماری تایید شده با امضا و مهر مهندس معمار
- 2. چهار سری نقشه های محاسباتی با امضا و مهر مهندس محاسب به همراه به همراه فایل اسکن شده و لوح فشرده و برگه تعهد نقشه های محاسباتی که توسط مالک و مهندس در دفتر خانه اسناد رسمی گواهی امضا شده باشد.
- 3. چک لیست زلزله با امضا و مهر مهندس محاسب و ناظر .
- 4. چک لیست مبحث 19( صرفه جویی در انرژی ) با امضا و مهرمهندس معمار و ناظر به همراه فایل اسکن شده و لوح فشرده.
- 5. در صورتیکه درخواست تخریب و نوسازی باشد فرم تعهد بنای موجود با امضا مالک و یا وکیل قانونی وی که در دفترخانه اسناد رسمی گواهی امضا شده باشدبه همراه فایل اسکن شده
- 6. چهار سری نقشه تاسیسات برق با امضا مهندس برق به همراه برگ تعهد تهیه نقشه های برق که توسط مالک و مهندس در دفترخانه گواهی امضا شده باشد.
- 7. چهار سری نقشه تاسیسات مکانیکی با امضا مهندس مکانیک به همراه برگ تعهد تهیه نقشه های مکانیکی که توسط مالک و مهندس در دفترخانه گواهی امضا شده باشد.
- 8. فرم تعهد مهندس مجری بابت ساختمان های بیش از 2500 متر مربع و یا ساختمان های 5 طبقه روی پیلوت و بیشتر که توسط مالک و مهندس در دفترخانه کواهی امضا میشود.
- 9. تعهد نظارت که توسط مالک و مهندس در دفترخانه گواهی امضا میشه.
- 10. دو جلد گزارش مکانیک خاک بابت ساختمانهای بیشتر از 5 طبقه به همراه فایل اسکن شده و لوح فشرده آن
- 11. سه سری جزئیات و نقشه های سازه نگهبان ممهور به مهر مهندسین ناظر و محاسب
- 12. اخذ مجوز از امور مهندسین ناظر برای املاک با متراژ بالای 5000 متر مربع و یا 10 طبقه بالاتر
- 13. مالک و مهندس ناظر در مرحله صدور فیش اعلام عوارض می بایست در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و فرم تعهد پروانه ساختمانی و نکات لازم جهت اجرای ساختمان را گواهی امضا نموده و در مرحله پیش نویس تحویل دفترخدمات الکترونیک شهر نمایند.
"نکته قابل توجه "
مالک موظف است قبل ازشروع عملیات تخریب جهت اخذ شروع به کار از مهندس ناظر، بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان و بیمه ساختمان های مجاور یا (گود) را دریافت نماید و همچنین جهت ایمن سازی لازم هماهنگی های لازم با ادارات آب و برق و گاز و مخابرات را بعمل آورد.
برای ساختمان های مسکونی 6 طبقه روی همکف و بیشتر و ساختمانهای با کاربری غیر مسکونی اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی الزامی است.( این تاییدیه به صورت اتومات از سیستم اخذ میگردد)
مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان
گرفتن جواز یا همان صدور پروانه ساختمانی پرونده رسمی از سوی شهرداری است که اجازه ی پروژه ساخت و ساز را به مالک و یا پیمانکار می دهد.
دلیل اصلی گرفتن مجوز ساخت برای این است که پروژه را بر اساس تمام آیین نامه ها و ضوابط شهرداری اجرا که از بروز هرگونه حادثه های ساختمانی جلوگیری شود.
در قسمت زیر نمونه ای فرم از پروانه ساختمان را مشاهده می کنید که توسط تیم متخصص معماری ریکو اخذ گردیده است.
کارشناسان کنترل فنی دفتر وظیفه تطبیق نقشه های معماری با نقشه های محاسباتی و برق و مکانیک را دارند تا در صورت مغایرت کلیه اشکالات به مالک اعلام تا نسبت به مرتفع کردن آن اقدام نماید. نحوه مراحل کار به شرح زیر است :
1. تایید پیش نویس
2. تایید شهرداری منطقه
3. چاپ پروانه
4. ارسال به کارتابل مهندس ناظر
معرفی و تعریف انواع پروانه ساختمانی
- پروانه ساختمانی (اراضی بایر یا باغات ) : مجوز قانونی می باشد که از طرف شهرداری برای هر گونه ساخت و ساز برای صاحبان املاک صادر می شود.
- تخریب و نوسازی : پروانهای كه با تخريب بنای قديمی (فرسوده) و احداث بنای جديد که براساس طرح تفصیلی صادر می شود.
- تعویض مهندس : تعویض مهندس یا ناظر مجری در صورت درخواست مالك و با رعايت ضوابط و مقررات و موافقت ناظر و مجری و مراجع ذی صلاح و معرفی ناظر و مجری جديد مجوز فوق صادر می شود.
- اضافه اشکوب : (توسعه بنا در ارتفاع) مجوز احداث طبقاتی بر روی طبقات موجود
- توسعه بنا : صدور مجوز برای تغییر متراژ
- تغییر نقشه : در صورت تقاضای مالك و به شرط (عدم شروع عمليات ساختمانی) نسبت به تغييرات يا جابه جايی فضاها يا توسعه بنای پروانه های معتبر ، پروانه تغيير نقشه صادر خواهد شد.
- تغییرات : تغییرات یا تعمیرات ، پروانه ای است كه به منظور انجام تعميرات و تغييرات جزئی و كلی صادر می شود.
- تبدیل : مجوزی به جهت تبدیل یک واحد مسکونی به دو واحد، تبدیل واحد مسکونی به اداری و یا تبدیل قسمتی از مسکونی به واحد تجاری صادر می گردد.
- تمدید پروانه : در صورت منقضی شدن مهلت پروانه و يا عدم شروع عمليات ساختمانی از طرف مالك ، اعتبار پروانه تمديد و با همان مشخصات صادر خواهد شد.
ابطال پروانه : در صورت تقاضای مالك با اخذ اصل پروانه صادره و ابطال آن و پيوست به پرونده به صورت مكانيزه نيز پروانه باطل و تصوير به مراجع ذی ربط اعلام می گردد و با رعايت ضوابط و مقررات پرداختی های مالك عودت گردد.
راهنمای نمودار گردش کار صدور پروانه ساختمان
- مرحله 1-1 : ثبت درخواست تشکیل پرونده و بازدید ( اقدام توسط دفتر خدمات الکترونیک شهر)
- مرحله 2-1 : اعلام نظر طرح تفصیلی برو کف ( اقدام توسط شهرداری منطقه)
- مرحله 3-1 : تایید رئیس طرح تفصیلی ، رئیس صدور پروانه ( اقدام توسط شهرداری منطقه)
- مرحله 4-1 : چاپ و تحویل دستور نقشه ( اقدام توسط دفتر خدمات الکترونیک شهر)
- مرحله 1-2 : رسید و کنترل نقشه معماری ( اقدام توسط دفتر خدمات الکترونیک شهر)
- مرحله 2-2 : اعلام عوارض و وصول آن ( اقدام توسط شهرداری منطقه)
- مرحله 1-3 : اخذ مدارک تکمیلی و تهیه پیش نویس ( اقدام توسط دفتر خدمات الکترونیک شهر)
- مرحله 2-3 : تاییدات مسئولین صدور پروانه ( اقدام توسط شهرداری منطقه)
- مرحله 3-3 : تحویل پروانه (تحویل توسط شرکت پست ) البته به تازگی دفاتر خدمات الکترونیک با امضای ناظر همزمان تحویل مالک می دهند
صدور پروانه ساختمانی دارای سه مرحله می باشد که عبارتند از :
مرحله اول : تشکیل پرونده ، ثبت درخواست تا صدور دستور نقشه
مرحله دوم : ارائه نقشه های معماری توسط مالک تا صدور و پرداخت فیش عوارض
مرحله سوم : تکمیل مدارک ، صدور و تحویل پروانه
مراحل گردش کار صدور انواع پروانه ساختمانی :
گروه عمران و معماری ریکو برای اخذ دستور نقشه و جواز ساخت در خدمت شماست
سخن پایانی
گروه معماری ریکو سعی بر این داشت که شما عزیزان را با نحوه ی اخذ دستور نقشه شهرداری و مدارک لازمه جهت صدور پروانه ساختمانی آشنا سازد و این اطمینان را می دهد که با داشتن نیرویی متخصص در زمینه مشاوره و اخذ دستور نقشه تمامی مراحل را به بهترین نحو ممکن ارائه دهد.
سلام واحترام راهنمایرکامل وجامعی بود سپاسگزارم
از توجه شما سپاسگزارم
بسیار عالی ، ممنون از راهنمایی های جامع و کامل
درود، موفق باشید .
سلام وقت بخیر ، برای اخذ دستور نقشه لطف میکنید راهنمایی کنید؟ ممنون
با سلام و وقت بخیر ، برای مشاوره با شماره ۰۹۱۲۴۸۵۷۶۲۵ تماس بگیرید
با عرض سلام و خسته نباشی و تشکر از راهنمایی کامل و دقیقی که انجام دادین
من دو سه تا سوال دارم
۱- شما فقط در تهران میتوانید کار انجام دهید ؟؟
۲- دستور نقشه قابل تمدید است ؟؟
۳- به هر دلیلی مالک نتونه توی مهلت تعیین شده کارهاشو انجام بده ، دستور نقشه باطل میشه و از اول دوباره باید دستور نقشه بگیره ؟؟؟
ممنون از شما
با سلام
1)در خصوص سوال اول شما خیر، در شهرهای دیگر هم فعالیت داریم
2) خیر اگر مدت زمان آن بگذرد دوباره باید درخواست رو به گردش بندازین
3) بله در مدت ذکر شده اگر کاری انجام ندین دوباره باید اقدام کنین، گاهی حتی با عوض شدن
ضوابط دستور نقشه جدید با قدیم فرق خواهد کرد
موفق و سلامت باشید
سلام،
دو قطعه زمین خام تو شهران داریم که تو سند نوشته مشجر، ولی املاک مجاور مسکونی ساختن البته چندین سال پیش. به شهرداری مراجعه کردیم گفتن مجوز مسکونی نمیدیم شما تو این زمینه میتونیم کاری انجام بدید؟ لطفا تماس بگیرید شماره تماس من
۶۱۲-۶۷۰-۱۱۴۸ ممنون
سلام
با شمار واتس آپ 989124857625+ تماس بگیرید.
از امریکا تماس میگیرم
سلام.بنده یه زمین 200متری داشتم با دستور نقشه 663متری با آزمایش خاک انجام دادم مهندسین چهارگانه رو هم انتخاب و هزینه هاشون رو هم واریز کردم حالا یه زمین دیگه بهش اضافه کردم شده 400 اگه دستور نقشه جدید واسم صادر بشه از نظر پایه مهندسین انتخاب شده تکلیفم با دستور نقشه جدید چی میشه آیا هزینه های پرداختی از دستم میره دوباره مهندسین جدید باید بگیرم
سلام
با توجه به افزایش تعداد طبقات صلاحیت مهندسین تغییر پیدا می کنه و نیاز به تعویض مهندسین و پرداخت ما به التفاوت می باشد.
موفق باشید.
اگه واسه یه زمین ۲۰۰ متری آزمایش خاک داده بشه بعدبخواهیم یه زمین ۲۰۰متری دیگه بهش اضافه کنیم و تجمیع بشه تکلیف آزمایش خاکش چی میشه باید یه گمانه دیگه زده بشه یا همین کفایت میکنه
با سلام چه مدت بعد از گرفتن دستور نقشه توسط سازنده ملک باسد تخلیه بشود؟
با سلام و وقت بخیر
بعد از اخذ دستور نقشه پروسه اخذ پروانه تخریب نوسازی حداقل ۵ الی ۶ ماه طول می کشد البته تخلیه ملک بسته به قرار داد شما با سازنده دارد.
موفق و سربلند باشید.
من یک دستور نقشه گرفتم که برای اخذ گواهی بافت فرسوده بودن در دستور نقشه کلی دویدم و حالا ازمایش خاک را انجام دادم و هزینه طراحی را پرداخت کردم عوارض نظام مهندسی را هم پرداخت کردم مجبورم به دلایلی بقیه کار جواز را نزدیک یک سال ول کنم ایا دستور نقشه من باطل میشود ایا هزینه هایی که انجام دادم از بین میرود؟
با سلام و تبریک سال نو اگر در شهر تهران هستین به مرحله فیش اولیه رسانده شود و علی الحساب فیش پرداخت گردد دستور نقشه شما باطل نمی شود . در غیر اینصورت دستور نقشه در شهر تهران مدت زمان ۶ ماهه دارد . موفق و سربلند باشید .
دستور نقشه گرفتم اقدامی نکردم ،مهلت دستور نقشه ۱۵ روز دیگر تمام می شود ، تو ۱۵ روز چه اقدامی کنم باطل نشود،
با سلام وقت بخیر
برای تمدید دستور نقشه اقدام کنین بعد از باطل شدن