اخذ دستور نقشه و جواز ساخت

راهنمای دستور نقشه تا اخذ جواز ساخت

راهنمای اخذ دستور نقشه اقدامی برای عملیات تخریب و نوسازی یک ملک با درخواست دستور نقشه در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری شروع می گردد و پس از آن در مراحل بعدی کار نقشه های معماری ، آزمایشات مکانیک خاک (برای ساختمان های بالای پنج طبقه) ، محاسبات سازه ، نقشه های تاسیساتی ، طراحی نما و … تهیه می شود تا صدور پروانه ساختمانی تکمیل گردد.

تیم ما با داشتن کارشناسان حرفه ای و ذی صلاح نظام مهندسی ساختمان این امر را به نحو احسن در کوتاه ترین زمان ممکن میسر می سازد تا کمکی به کارفرمایان و سازندگان محترم در امر نوسازی داشته باشیم.

نکته: اخذ دستور نقشه اولین گام در جهت ترسیم نقشه های اجرایی ساختمان می باشد که نیازمند رعایت تمام ضوابط شهرداری است.

مراحل اخذ دستور نقشه شامل چه مواردی است؟

مدارک لازم برای تشکیل پرونده جهت صدور دستور نقشه :

توجه : جهت درخواست های صدور پروانه حضور کلیه مالکین و یا وکیل قانونی ایشان الزامی است.

مرحله اول ( از تشکیل پرونده تا صدور دستور نقشه )

1- تشکیل پرونده :

کارشناس تشکیل پرونده دفتر موظف است پس از اخذ مدارک ، تایید صحت مدارک و تطبیق آنها، در خواست متقاضی را در سیستم ثبت نموده و رسید آن را که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت ،نام مامور بازدید می باشد ، تحویل متقاضی نماید.

2-  بازدید :
مامور بازدید دفتر موظف است در زمان اعلامی از ملک مورد درخواست بازدید و گزارش خود را در سیستم ثبت نماید.

3- طرح تفصیلی برو کف :

نظریه طرح تفصیلی برو کف از منطقه به صورت سیستمی اخذ و پرونده الکترونیک به مرحله صدور دستور نقشه ارسال می گردد.

4- صدور دستور نقشه :

با تایید سیستمی رئیس صدور پروانه ،دستور نقشه در دفتر چاپ میگردد.

نمونه فرم دستور تهیه نقشه ساختمانی

dastoornaghshe-karaj

مرحله دوم ( از ارائه نقشه های معماری تا صدور فیش عوارض )

      1. رسید نقشه

هنگام تحویل نقشه های معماری به دفتر خدمات الکترونیک شهر، کارشناس دفتر موظف است کلیه مدارک ذیل را اخذ نموده و به متقاضی رسید تحویل نماید.

  • یک سری نقشه معماری ممهور به مهر و امضای مهندس معمار همراه با لوح فشرده حاوی فایل نقشه ها معماری (DWG)

  • گواهی تعهد مهندس معمار که در دفترخانه اسناد رسمی امضا ایشان و مالک تایید شده باشد همراه با تصویر پروانه اشتغال مهندس معمار .

      2. بررسی و کنترل نقشه های معماری

  • کارشناس کنترل فنی دفتر ، نقشه های معماری را با ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان و ابعاد برو کف تطبیق داده و در صورت مغایرت موظف اند کلیه اشکالات نقشه را در سیستم ثبت و پرینت آن را به مالک برای اصلاح تحویل نمایند .

  • پس از تایید نقشه ، برگه تعهد مهندس معمار در سیستم ثبت و صلاحیت و ظرفیت ایشان کنترل میگردد.

      3. اعلام عوارض

براساس اطلاعات پایه ملک مورد درخواست ، تعداد مالکین و بنای مورد  درخواست در نقشه های تایید شده ،تسهیلات و …سیستم به صورت اتوماتیک عوارض صدور پروانه را محاسبه کرده و در دفتر چاپ میگردد ،همچنین مبلغ آن به صورت سیستمی برای اداره درآمد منطقه ارسال میگردد.همزمان از طریق پیامک به متقاضی اطلاع داده میشود تا نسبت به اخذ فرم از دفتر و مراجعه به منطقه جهت پرداخت آن اقدام نماید.

dastoornaghshe2

مرحله سوم ( تکمیل مدارک صدور و تحویل پروانه )

مدارک لازم برای تشکیل پرونده اخذ دستور نقشه :

پس از پرداخت عوارض متعلقه ، مدارک ذیل نیز باید توسط مالک ارائه شود:

"نکته قابل توجه "

مالک موظف است قبل ازشروع عملیات تخریب جهت اخذ شروع به کار از مهندس ناظر، بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان و بیمه ساختمان های مجاور یا (گود) را دریافت نماید  و همچنین جهت ایمن سازی لازم هماهنگی های لازم با ادارات آب و برق و گاز و مخابرات را بعمل آورد.

برای ساختمان های مسکونی 6 طبقه روی همکف و بیشتر و ساختمانهای با کاربری غیر مسکونی اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی الزامی است.( این تاییدیه به صورت اتومات از سیستم اخذ میگردد)

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان

گرفتن جواز یا همان صدور پروانه ساختمانی پرونده رسمی از سوی شهرداری است که اجازه ی پروژه ساخت و ساز را به مالک و یا پیمانکار می دهد.

دلیل اصلی گرفتن مجوز ساخت برای این است که پروژه را بر اساس تمام آیین نامه ها و ضوابط شهرداری اجرا که از بروز هرگونه حادثه های ساختمانی جلوگیری شود.

در قسمت زیر نمونه ای فرم از پروانه ساختمان را مشاهده می کنید که توسط تیم متخصص معماری ریکو اخذ گردیده است.

کارشناسان کنترل فنی دفتر وظیفه تطبیق نقشه های معماری با نقشه های محاسباتی و برق و مکانیک را دارند تا در صورت مغایرت کلیه اشکالات به مالک اعلام تا نسبت به مرتفع کردن آن اقدام نماید. نحوه مراحل کار به شرح زیر است :

1.      تایید پیش نویس

2.      تایید شهرداری منطقه

3.      چاپ پروانه

4.      ارسال به کارتابل مهندس ناظر

معرفی و تعریف انواع پروانه ساختمانی

  • پروانه ساختمانی (اراضی بایر یا باغات ) : مجوز قانونی می باشد که از طرف شهرداری برای هر گونه ساخت و ساز برای صاحبان املاک صادر می شود.
  • تخریب و نوسازی : پروانه‌ای كه با تخريب بنای قديمی (فرسوده) و احداث بنای جديد که براساس طرح تفصیلی صادر می شود.
  • تعویض مهندس : تعویض مهندس یا ناظر مجری در صورت درخواست مالك و با رعايت ضوابط و مقررات و موافقت ناظر و مجری و مراجع ذی صلاح و معرفی ناظر و مجری جديد مجوز فوق صادر می شود.
  • اضافه اشکوب : (توسعه بنا در ارتفاع) مجوز احداث طبقاتی بر روی طبقات موجود
  • توسعه بنا : صدور مجوز برای تغییر متراژ
  • تغییر نقشه : در صورت تقاضای مالك و به شرط (عدم شروع عمليات ساختمانی) نسبت به تغييرات يا جابه جايی فضاها يا توسعه بنای پروانه‌ های معتبر ، پروانه تغيير نقشه صادر خواهد شد.
  • تغییرات : تغییرات یا تعمیرات ، پروانه ‌ای است كه به منظور انجام تعميرات و تغييرات جزئی و كلی صادر می شود.
  • تبدیل : مجوزی به جهت تبدیل یک واحد مسکونی به دو واحد، تبدیل واحد مسکونی به اداری و یا تبدیل قسمتی از مسکونی به واحد تجاری صادر می گردد.
  • تمدید پروانه : در صورت منقضی شدن مهلت پروانه و يا عدم شروع عمليات ساختمانی از طرف مالك ، اعتبار پروانه تمديد و با همان مشخصات صادر خواهد شد.
  •  ابطال پروانه : در صورت تقاضای مالك با اخذ اصل پروانه صادره و ابطال آن و پيوست به پرونده به صورت مكانيزه نيز پروانه باطل و تصوير به مراجع ذی ربط اعلام می گردد و با رعايت ضوابط و مقررات پرداختی های مالك عودت گردد.

govahi-sakhteman

راهنمای نمودار گردش کار صدور پروانه ساختمان

صدور پروانه ساختمانی دارای سه مرحله می باشد که عبارتند از :

 

مرحله اول : تشکیل پرونده ، ثبت درخواست تا صدور دستور نقشه

مرحله دوم : ارائه نقشه های معماری توسط مالک تا صدور و پرداخت فیش عوارض

مرحله سوم : تکمیل مدارک ، صدور و تحویل پروانه

مراحل گردش کار صدور انواع پروانه ساختمانی :

گروه عمران و معماری ریکو برای اخذ دستور نقشه و جواز ساخت در خدمت شماست

سخن پایانی

گروه معماری ریکو سعی بر این داشت که شما عزیزان را با نحوه ی اخذ دستور نقشه شهرداری و مدارک لازمه جهت صدور پروانه ساختمانی آشنا سازد و این اطمینان را می دهد که با داشتن نیرویی متخصص در زمینه مشاوره و اخذ دستور نقشه تمامی مراحل را به بهترین نحو ممکن ارائه دهد.

 

جهت اخذ مشاوره و راهنمایی بیشتر همین حالا تماس بگیرید

۰۹۱۲۴۸۵۷۶۲۵ مهندس احمد اهرائی
تماس با ما

18 دیدگاه دربارهٔ «اخذ دستور نقشه و جواز ساخت»

  1. با عرض سلام و خسته نباشی و تشکر از راهنمایی کامل و دقیقی که انجام دادین
    من دو سه تا سوال دارم
    ۱- شما فقط در تهران میتوانید کار انجام دهید ؟؟
    ۲- دستور نقشه قابل تمدید است ؟؟
    ۳- به هر دلیلی مالک نتونه توی مهلت تعیین شده کارهاشو انجام بده ، دستور نقشه باطل میشه و از اول دوباره باید دستور نقشه بگیره ؟؟؟
    ممنون از شما

    1. با سلام
      1)در خصوص سوال اول شما خیر، در شهرهای دیگر هم فعالیت داریم
      2) خیر اگر مدت زمان آن بگذرد دوباره باید درخواست رو به گردش بندازین
      3) بله در مدت ذکر شده اگر کاری انجام ندین دوباره باید اقدام کنین، گاهی حتی با عوض شدن
      ضوابط دستور نقشه جدید با قدیم فرق خواهد کرد
      موفق و سلامت باشید

  2. سلام،
    دو قطعه زمین خام تو شهران داریم که تو سند نوشته مشجر، ولی املاک مجاور مسکونی ساختن البته چندین سال پیش. به شهرداری مراجعه کردیم گفتن مجوز مسکونی نمیدیم شما تو این زمینه میتونیم کاری انجام بدید؟ لطفا تماس بگیرید شماره تماس من
    ۶۱۲-۶۷۰-۱۱۴۸ ممنون

  3. سلام.بنده یه زمین 200متری داشتم با دستور نقشه 663متری با آزمایش خاک انجام دادم مهندسین چهارگانه رو هم انتخاب و هزینه هاشون رو هم واریز کردم حالا یه زمین دیگه بهش اضافه کردم شده 400 اگه دستور نقشه جدید واسم صادر بشه از نظر پایه مهندسین انتخاب شده تکلیفم با دستور نقشه جدید چی میشه آیا هزینه های پرداختی از دستم می‌ره دوباره مهندسین جدید باید بگیرم

    1. سلام
      با توجه به افزایش تعداد طبقات صلاحیت مهندسین تغییر پیدا می کنه و نیاز به تعویض مهندسین و پرداخت ما به التفاوت می باشد.
      موفق باشید.

  4. اگه واسه یه زمین ۲۰۰ متری آزمایش خاک داده بشه بعدبخواهیم یه زمین ۲۰۰متری دیگه بهش اضافه کنیم و تجمیع بشه تکلیف آزمایش خاکش چی میشه باید یه گمانه دیگه زده بشه یا همین کفایت میکنه

  5. فاطمه قاسمزاده

    با سلام چه مدت بعد از گرفتن دستور نقشه توسط سازنده ملک باسد تخلیه بشود؟

    1. فاطمه داننده

      با سلام و وقت بخیر
      بعد از اخذ دستور نقشه پروسه اخذ پروانه تخریب نوسازی حداقل ۵ الی ۶ ماه طول می کشد البته تخلیه ملک بسته به قرار داد شما با سازنده دارد.
      موفق و سربلند باشید.

  6. من یک دستور نقشه گرفتم که برای اخذ گواهی بافت فرسوده بودن در دستور نقشه کلی دویدم و حالا ازمایش خاک را انجام دادم و هزینه طراحی را پرداخت کردم عوارض نظام مهندسی را هم پرداخت کردم مجبورم به دلایلی بقیه کار جواز را نزدیک یک سال ول کنم ایا دستور نقشه من باطل میشود ایا هزینه هایی که انجام دادم از بین میرود؟

    1. با سلام و تبریک سال نو اگر در شهر تهران هستین به مرحله فیش اولیه رسانده شود و علی الحساب فیش پرداخت گردد دستور نقشه شما باطل نمی شود . در غیر اینصورت دستور نقشه در شهر تهران مدت زمان ۶ ماهه دارد . موفق و سربلند باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
تماس تلفنی با ما